Elena Coman


Toate documentele emise sau aflate deja în posesia autorităților locale din Mogoșoaia au fost gestionate, în ultimii patru ani, de societatea Signum Service SRL a lui Dan Condrea.

Deși a murit în primăvara anului trecut, într-un accident rutier, la scurt timp după izbucnirea uriașului scandal al dezinfectanților diluați în centrul căruia s-a aflat o altă companie a sa, Hexi Pharma (cu principalul punct de lucru tot în Mogoșoaia,  Dan Condrea figurează în continuare acționar al companiilor sale. Inclusiv al Signum Service SRL, unde împarte părțile sociale cu Marilena Nedeloiu, administrator al Hexi Pharma Co. Iar firma continuă să deruleze contracte cu instituții de stat, inclusiv cu spitale, pentru servicii de arhivare, inventariere și legătorie.

Unele dintre cele mai consistente contracte au fost derulate anul trecut de firma Signum Service SRL cu Primăria Mogoșoaia. Trei la număr, potrivit e-licitație.ro, în valoare totală de 199.000 de lei (peste 44.000 de euro). În schimbul acestei sume, conform aceluiași site, Signum Service s-a ocupat de “arhivarea și gestionarea (digitalizarea documentelor)” Primăriei Mogoșoaia și a prestat și servicii de legătorie.

Contracte de peste 130.000 de euro, în 2 ani

Site-urile specializate în monitorizarea achizițiilor publice arată, însă, că Signum Service SRL a lui Dan Condrea a fost abonată la contracte atribuite direct de Primăria Mogoșoaia încă din 2013, adică și în mandatul anterior al primarului liberal Paul Mihai Nicu Precup.

Astfel, la contractele de anul trecut, se adaugă alte șapte contracte, în valoare totală de 132.326,48 de euro, atribuite direct de Primăria Mogoșoaia firmei Signum Service, din 12 septembrie 2013 până în 27 iulie 2015. În schimbul banilor, firma lui Condrea s-a ocupat de arhivarea, gestionarea și legarea documentelor Primăriei Mogoșoaia.

Achizițiile pentru pază și patrulare, în vizorul Curții de Conturi

În timp ce firma lui Dan Condrea se află în topul achizițiilor directe, Primăria Mogoșoaia a cheltuit, în ultimii ani, cele mai importante sume de la buget pentru contractarea de servicii de „siguranță, supraveghere, pază și patrulare”.  Din luna mai 2014, contractele pentru aceste servicii au fost atribuite, prin negociere, societății Seal Security SRL. Firma a încasat, în baza a trei contracte, din bugetul Primăriei Mogoșoaia (potrivit site-urilor de monitorizare a licitațiilor publice și Curții de Conturi) aproape 4,8 milioane de lei (aproximativ 1,1 milioane de euro).

În decembrie 2015, după primele două contracte derulate cu autoritățile locale din comuna ilfoveană, cele două tinere din Târgu Mureș care dețin firma, potrivit datelor de la Registrul Comerțului – Adina Marcela Bidian (35 de ani) și Magdolna Roșca (26 de ani) – au decis să mute sediul social al societății din județul Mureș în Mogoșoaia (Ilfov).

Contractele atribuite Seal Security SRL sunt contestate și de inspectorii Curții de Conturi în ultimul raport care a vizat Primăria Mogoșoaia. Potrivit documentului inspectorii au constatat, în timpul controlului care a vizat anul fiscal 2014, abateri contabile de 116.000 de lei și au remarcat o serie de nereguli în modul în care au fost atribuite și derulate contractele de siguranță, pază și patrulare, dar și în modul în care s-au făcut plățile.

Astfel, la capitolul „nereguli”, inspectorii Curții de Conturi subliniau “lipsa de implicare/superficialitatea manifestată de factorii de conducere şi execuţie (cu atribuţii pe acest segment de activitate) din cadrul unităţii administrativ-teritoriale în ce priveşte serviciile de pază, în valoare totală de 2.273.068,8 lei (aproximativ 10% din total cheltuieli) prestate în cursul anului 2014 de către SC SEAL SECURITY SRL (1.662.393,60 lei cu TVA,  în perioada mai– decembrie 2014) şi SC GONDOR SECURITY SRL (610.675,20 lei cu TVA, în trim.I 2014), fapt susţinut de neregulile constatate,  atât în ce priveşte contractarea serviciilor, cât şi achitarea contravalorii” (contractelor – n.r..)”.

Lista neregulilor constatate de Curtea de Conturi la Primăria Mogoșoaia:

  • insuficienta fundamentare a necesităţii şi oportunităţii contractării serviciilor de pază;
  • lipsa elementelor de apreciere reală a necesarului de posturi de pază (necesar ce presupunea o documentare prealabilă, pe baza unor date oficiale, cu privire la: frecvenţa, natura, gravitatea şi trendul infracţiunilor, zonele de risc sporit de pe raza comunei, suprafaţa comunei şi numărul populaţiei, etc.), „fapt ce induce ideea, aprecierii aleatoare, fără sustenabilitate, a necesarului de posturi de pază contractate (cu impact financiar semnificativ asupra bugetului local), în condiţiile desfăşurării acestei activităţi şi de către organele locale de poliţie”.
  • „achitarea integrală a serviciului de pază, în sumă de 2.273.068,8 lei, fără a se putea face dovada că au fost întreprinse (de către conducerea executivă) demersurile de verificare a realităţii sumelor facturate de prestatorii serviciilor (…), astfel încât să stabilească clar, în ce măsură demersurile întreprinse de conducerea entităţii (prin întărirea pazei şi protecţiei) au atins dezideratul scontat, respectiv acela de reducere semnificativă a gradului de infracţionalitate pe raza comunei”.

De aceea, principala recomandare a inspectorilor pentru autoritățile locale a fost “reanalizarea cu exigenţă sporită a necesităţii alocării din buget a unor sume extrem de mari pentru serviciile de pază (peste 6.000 lei/zi) în condiţiile în care, tot din bugetul primăriei, sunt suportate sume cu poliţia locală (salariile celor 6 poliţişti, întreţinere şi carburanţi pentru cele 3 autoturisme din dotare şi alte cheltuieli), pentru a se asigura  diminuarea considerabilă a acestor categorii de cheltuieli”. Urmarea: în 2015 și 2016 Primăria Mogoșoaia a alocat cele mai mari sume de la buget firmei Seal Security.