Sechestrul pe terenurile lui Puiu Popoviciu blochează Magistrala 6 de metrou
Magistrala 6 de metrou care ar trebui să facă legătură între Capitală și Ilfov, la Otopeni, având punctul terminus la Aeroportul Internațional Henri Coandă, ar putea să fie irealizabilă, din cauza condamnării la închisoare a omului de afaceri Gabriel Puiu Popoviciu, proprietarul unor suprafețe importante de teren pe traseul liniei.
Metrorex ar trebui să intre în posesia mai multor terenuri din zona de nord a Capitalei pentru a construi staţiile viitoarei magistrale, însă acestea se află sub sechestru pus de Direcția Națională Anticorupție, astfel încât nu pot fi înstrăinate. Terenurile aparţin unei companii controlate de omul de afaceri Puiu Popoviciu, condamnat recent la șapte ani de închisoare.
Metrorex are nevoie de terenurile deţinute acum de Băneasa Investment pentru construcţia staţiilor de acces. Regia este însă într-un mare impas după condamnarea lui Popoviciu.
Lista cu exproprierile pentru metroul de la Otopeni, prezentată de Observator de Ilfov, într-un număr anterior, include şase terenuri ale Băneasa Investments, cu o valoare totală a despăgubirilor estimată la circa 7,5 milioane de lei.
Principalul acţionar al Băneasa Investments, cu o deţinere de 49,88%, este însă tot statul, prin intermediul Universităţii de Știinţe Agronomice şi Medicină Veterinară (USAMV) din Bucureşti.
Mai mult, potrivit rectorului USAMV, Sorin Mihai Cîmpeanu, terenurile au aparţinut dintotdeauna universităţii, acestea fiind aduse ca aport în 2001 în parteneriatul Băneasa Investments.
Sechestru asigurator
Cinci dintre cele şase proprietăţi ale Băneasa Investments incluse în lista de exproprieri se află însă sub sechestru asigurator. „Terenurile respective sunt sub sechestru. Asta înseamnă că nu se poate întâmpla nimic cu ele, nu pot fi vândute, nu pot fi expropriate nici măcar de către Metrorex. Sunt de acord că această situaţie trebuie deblocată, pentru că nu e normal ca pentru câteva mii de metri pătraţi să nu se facă metroul. Sechestrul a fost pus de către DNA pe 23 august 2012”, a precizat rectorul USAMV.
Pe de altă parte, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Dragoş Titea, declara pe 27 iulie, cu ocazia finalizării lucrărilor de excavaţie la Metroul de Drumul Taberei (Magistrala 5) că procedurile de expropriere la Metroul de la Otopeni (Magistrala 6) au fost finalizate, iar până la finalul anului urmează să fie demarată procedura de selecţie pentru licitaţia de lucrări.
Guvernul a aprobat, în 14 iulie 2017, printr-o hotărâre, declanşarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată aflate pe coridorul Magistralei 6 de metrou 1 Mai – Otopeni, etapă necesară pentru începerea lucrărilor de realizare a obiectivului.
Sumele individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor, sunt în cuantum de 62,8 milioane lei şi reprezintă despăgubirile pentru un număr de 42 de imobile, cu o suprafaţă de expropriat de 39.160 mp.
Magistrala 6 realizează extinderea reţelei actuale de metrou din staţia 1 Mai până la Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti, pe o lungime de 14,2 km şi un număr de 12 staţii. Noul tronson va permite legarea directă între Gara de Nord şi Aeroportul Otopeni, fără transbordarea călătorilor prin schimbarea peroanelor şi a trenurilor. Proiectul este inclus în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Bucureşti – Ilfov şi are un cost estimat la 1,3 miliarde de euro.
Deși termenul estimat de începere a lucrărilor este a doua jumătate a anului 2018, iar durata de execuţie este de 48 de luni, aceste date ar putea fi amânate după deblocarea situației privind terenurile lui Puiu Popoviciu.
224 de hectare și un prejudiciu de 1 miliard de lei
Omul de afaceri Gabriel Puiu Popoviciu a fost condamnat definitiv, la începutul lunii august, de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, la șapte ani închisoare, în dosarul „Ferma Băneasa”.
Potrivit rechizitoriului, în perioada 2000 – 2004, fostul rector al Universității de Știițe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV), Ioan Niculae Alecu, beneficiind de sprijinul interesat al lui Gabriel Aurel „Puiu” Popoviciu, în baza unui contract încheiat cu încălcarea prevederilor legale, a făcut posibilă aducerea unui teren de 224 hectare, aparținând domeniului public al statului, ca aport în natură la capitalul social al SC Băneasa Investments SA, societate controlată de afacerist. În condițiile în care terenul respectiv (Ferma Băneasa) se afla în proprietatea publică a statului, conform legii, nu putea să facă obiectul vreunei tranzacții și, în plus, a fost în mod vădit subevaluat. În momentul constituirii ca aport la capitalul social al SC Băneasa Investments S.A., terenul a fost evaluat la valoarea de 1 USD/mp, în timp ce valoarea de piață de la acea dată era de aproximativ 150 euro/mp. Terenul se situează în partea de nord a orașului București, se învecinează cu DN1 București-Ploiești, iar pe acest teren s-au construit puncte de lucru și sediile unor importante societăți comerciale.
Inițial, Popoviciu, în înțelegere cu rectorul USAMV, au creat posibilitatea încheierii unui contract de asociere în participațiune în condiții nelegale, introducând în acest mecanism societatea S.C. Log Trans S.A., devenită ulterior Băneasa Investments S.A. și pe Andrei Mihai Bejenaru, care a acționat potrivit indicațiilor omului de afaceri.
Potrivit contractului, trebuiau dezvoltate activități de pomicultură, viticultură, creșterea animalelor pe terenurile fermei Băneasa.
Fără a avea acordul membrilor Biroului de Senat și al Senatului USAMV București, Ioan Niculae Alecu și Puiu Popoviciu au stabilit procentele de participare în cadrul asocierii, respectiv 49 % pentru Universitatea de Științe Agricole și 51% pentru S.C. Log Trans S.A. O evaluare asupra terenurilor în suprafață de 224 ha și a imobilelor aferente care urmau a fi aduse în asociere nu fusese făcută. Prin urmare, acceptarea unei cote de participare de 49 % de către Universitate nu s-a făcut în condiții legale. În plus, aportul de 51%, sub formă de bani, ce revenea celeilalte părți a fost doar formal, sumele de bani doar tranzitând conturile societății.
Pentru a pune în aplicare înțelegerea ascunsă cu omul de afaceri, rectorul i-a indus în eroare pe membrii Senatului USAMV, prezentându-le date neadevărate și impunând chiar modificarea Cartei Universității. De asemenea, a susținut că se vor mări salariile cadrelor didactice, că universitatea va câștiga fonduri bănești cu ajutorul cărora se va dota unitatea de învățământ, pentru asigurarea unor condiții decente de studiu, că vor fi construite garsoniere pentru a fi închiriate de preparatori, asistenți, doctoranzi, etc. Ioan Alecu a fost de acord ca acest contract de asociere în participațiune să fie conceput și redactat de Popoviciu și de avocații acestuia, fără să participe consilierul juridic și economistul Universității. Contractul a fost semnat la USAVM în condiții improprii de reprezentare a universității.
La data de 3 august 2000, încălcând hotărârea Senatului USAMV, Alecu, Popoviciu și Bejenaru au aportat dreptul de folosință asupra unui teren de 174 hectare (parte din suprafața de 224 ha a fermei Băneasa) împreună cu imobilele aferente, la capitalul social al SC Băneasa Investments SA (S.C. Log Trans S.A.).
După aportarea dreptului de folosință, clădirile aferente fermei Băneasa au fost demolate.
La solicitarea rectorului, omul de afaceri, direct interesat, i-a promis ca îl va sprijini să obțină titlul de proprietate pe terenul aferent Fermei Băneasa. Astfel, în condiții nelegale, în cursul anului 2001, la propunerea subcomisiei de aplicare a Legii 1/2000 a fondului funciar, Comisia Municipiului București a eliberat titlul de proprietate pentru USAMV, deși membrii comisiei cunoșteau că terenul aparținea domeniului public și că, pentru a fi restituit, trebuia să fie trecut în domeniu privat al statului, prin hotărâre de guvern.
În legătură cu subcomisia de aplicare a Legii 1/2000, secretarul Primăriei Sectorului 1, avocata Lizeta Minea, și viceprimarul de la acea vreme, Ioan Todiraș, fost deputat și fost vicepreședinte la Agenția Domeniilor Statului, au întocmit în fals un referat în care au consemnat că terenul aferent Fermei Băneasa a fost trecut din domeniul public în cel privat, document înaintat Comisiei Municipiului București. De asemenea, fostul prefect, Mihai Ion Florin Luican, și fostul secretar al Prefecturii București, Gabriel Răsvan Toader, au aprobat nota de fundamentare prin care au întărit faptul că terenul a fost trecut din domeniul public în cel privat, indicând o hotărâre de guvern care nu reglementa acest aspect. Ulterior, Comisia Municipiului București, din care făceau parte Luican, Toader și Gheorghe Petrulian, a decis emiterea titlului de proprietate.
După eliberarea titlului de proprietate, Ioan Alecu, în înțelegere cu Puiu Popoviciu, au aportat dreptul de proprietate asupra suprafeței de 174 ha la capitalul social al SC Băneasa (inițial fusese aportat dreptul de folosință al aceleiași suprafețe) și dreptul de proprietate asupra clădirilor edificate pe acest teren, deși Hotărârea Senatului USAMV interzicea acest lucru. În acest context, terenul de 174 de hectare a fost subevaluat. La o dată ulterioară, în cursul anului 2004, a fost aportată și diferența până la 224 de hectare la capitalul social al SC Băneasa Investments SA, în condiții de subevaluare. Practic, în urma tuturor acestor activități, Universitatea de Științe Agricole nu a avut nici un beneficiu, dimpotrivă a pierdut suprafața de teren aferentă fermei Băneasa pe care o avea în administrare și în exploatare inițial.
Ca urmare a eliberării titlului de proprietate pe suprafața de 224 ha, a fost cauzat statului un prejudiciu de 335.387.260 lei. Prejudiciul cauzat USAMV se ridică la suma de 619.472.218 lei și se compune din valoarea terenurilor aportate prin subevaluare la capitalul social al SC Băneasa Investments S.A. și din scoaterea din societate a sumelor de bani care fuseseră aportate la capitalul social, lipsind societatea de capital de lucru.
Trei stații de metrou care nu pot fi construite din cauza litigiului imobiliar
-
Stația Tokyo – de-a lungul Drumului Național București – Ploiești, în proximitatea Complexului Comercial Băneasa.
-
Stația Washington – adiacent Drumului Național București – Ploiești, în zona intersecției acestuia cu străzile Jandarmeriei și Bulevardul Liviu Librescu, în zona Institutului de Meteorologie, în zona de Est a podului rutier.
-
Stația Paris – de-a lungul Drumului Național București – Ploiești, în nordul străzii Aleea Padina, în proximitatea Liceului Francez Anna de Noailles și a Țiriac Auto Service.
Andi Topală